FAQ / Vanliga frågor

Innehåll som kan döljas

Går det att koppla ihop vårt fastighetssystem med Viu-plattformen?

Ja, de flesta moderna fastighetssystem går att koppla ihop (integrera) med Viu-plattformen. Vi har tagit fram ett s.k REST-API som gör det möjligt att automatiskt synkronisera data om t.ex hyresgäster, in- och utflytt, dokument, viktiga meddelanden etc under förutsättning att ert system stödjer denna typ av synkronisation.

Vilka webb-läsare stödjer ViuManager?

SvarSenaste versionerna av Chrome, Safari och Edge.

Hur stor är en WallPad?

Yttermåtten på ramen för 22-tums skärmen är: höjd 545 mm, bredd 585 mm, djup 56 mm.Yttermåtten på ramen för 43-tums skärmen är: höjd xxx mm, bredd yyy mm, djup zz mm.

Vad har WallPad för garantier?

Garanti på all hårdvara är som standard 2 år från inköpsdatum. Denna kan utökas upp till 5 år om man så önskar. Man kan också lägga till andra typer av garantier som t.ex vandalgaranti och utbytesgaranti vilket flera av våra kunder har gjort och är mycket nöjda med.

Kan jag ha flera WallPads i en trappuppgång?

Ja, i ViuManager kan du konfigurera flera WallPads till en trappuppgång/hyresgästregister.

Kan jag koppla flera trappuppgångar/hyresgästregister till en WallPad?

Ja, i ViuManager kan du konfigurera flera trappuppgångar/hyresgästregister till en WallPad.

Kan jag installera andra appar och mjukvaror på WallPad?

Hela grundidén med vår Viu-plattform är att bygga på så öppna standarder som möjligt.

Vi vill inte låsa in våra kunder i låsta proprietära lösningar och hårdvara utan det ska vara möjligt att investera i våra skärmar för att sedan, om vi inte lever upp till förväntningar eller av andra anledningar byta ut apparna och mjukvaran till något annat om man så önskar.

Notera dock att garantier och annat förfaller om sådant byte sker.

Hur installerar jag TenantViu på min enhet?

Vid installation av en ny eller befintlig enhet med TenantViu krävs att enheten är uppkopplad mot internet.

När enheten är strömsatt kommer ni får tre val på skärmen. 

OBS!! I detta steget är det viktigt att ni som användare/installatör väljer “Enroll with EloView”

När ni gjort detta valet kommer enheten att starta om och hämta uppdateringar för skärmen. 

(Enheten kan starta om under detta steg)

När en QR-Kod visas på skärmen är enheten uppdaterad och klar för Onboarding. 

Skanna QR-kod med mobiltelefonen och fyll i uppgifterna som krävs i telefonen. 

När du slutfört stegen i telefonen kommer skärmen snart visa ditt boenderegister och den information du valt att kopplad till den enheten i ViuManager.

Hur gör jag en omstart av skärmen?

På plats

1. Skruva ner ramen så du kommer åt baksidan av skärmen.
2. Hitta dom två knapparna på baksidan.
3. Tryck och håll in dom två knapparna samtidig på baksidan i 2-3 sekunder, eller bara strömknappen i 2-3 sekunder.
Kontrollpanel vy ska dyka upp och fråga efter lösenord. 
(Har du inte lösenordet kontakta support)
4. I hörnan nere till höger på skärmen finns alternativet “Starta om”. 
5. Tryck på den och välj “Starta om Enhet”.

1. Skruva ner ramen så du kommer åt strömkablarna antingen änden av kabeln som sitter i transformatorn eller änden som sitter i skärmen.
2. Dra ur Strömkabeln.
3. Räkna till 10.
4. Sätt i Strömkabeln.

Via ViuManager

1. Sök upp din enhet via Adress fliken.
2. Under Informationsfliken, Enheter, finns där 3 prickar i höger sida. Den öppnar en meny för händelser du kan utföra på enheten. 
3. Klicka där på “Starta om”

Min skärm saknar internet

Felsökning

  • Är skärmen inkopplad med en Ethernet kabel (RJ45 kontakt)?
  • Finns det internetuppkoppling i fastigheten?
  • Koppla Ethernet Kabeln till en dator för att säkerställa kontakt till routern.

Har ni säkerställt att det finns internetuppkoppling fram till skärmen kontakta supporten med följande information.

Ta bild/kortare video på skärmenTa reda på vilket Enhetsid som skärmen har
(ex. I215A156945)

Skriv en beskrivande text om problemet.Beskriv vad som ni tror kan ha hänt.

Kontakta supporten
Support@viupad.se

Min skärm startar inte, vad gör jag?

Felsökning

  • Kolla så alla kablar är inkopplade som dom ska.
  • Starta om enheten
  • Dra ur strömkontakten
  • Räkna till 10
  • Sätt i kontakten igen

Är problemet kvar?

  • Ta bild/kortare video på skärmen 
  • Ta reda på vilket Enhetsid som skärmen har
    (ex. I215A156945)
  • Skriv en beskrivande text om problemet.
  • Beskriv vad som ni tror kan ha hänt.

Kontakta supporten
Support@viupad.se