FAQ / Vanliga frågor

Går det att koppla ihop vårt fastighetssystem med Viu-plattformen?

Ja, de flesta moderna fastighetssystem går att koppla ihop (integrera) med Viu-plattformen. Vi har tagit fram ett s.k REST-API som gör det möjligt att automatiskt synkronisera data om t.ex hyresgäster, in- och utflytt, dokument, viktiga meddelanden etc under förutsättning att ert system stödjer denna typ av synkronisation.

Vilka webb-läsare stödjer Viu-Manager?

Senaste versionerna av Chrome, Safari och Edge.

Jag vill att min kollega också ska få tillgång och använda ViuManager, hur gör jag?

Det ingår en användarlicens per WallPad/WallTag utan extra kostnad. Om du vill att fler kollegor hos dig ska få tillgång till och använda ViuManager så kan du köpa till fler användare. Kontakta oss så hjälper vi till.

Vad kostar ViuManager?

Det ingår en användarlicens utan extra kostnad när man köper WallPad eller WallTag. Extra användare kostar 1.950kr per användare och månad.

Hur stor är en WallPad?

Yttermåtten på ramen för 22-tums skärmen är: höjd 545 mm, bredd 585 mm, djup 56 mm. Yttermåtten på ramen för 43-tums skärmen är: höjd xxx mm, bredd yyy mm, djup zz mm.

Hur stor är skärmen på en Wallpad?

Det är en 22 eller 43 tums tryckkänslig (touch) skärm med full HD-upplösning, dvs 1920×1080.

Vad har WallPad för garantier?

Garanti på all hårdvara är som standard 2 år från inköpsdatum. Denna kan utökas upp till 5 år om man så önskar. Man kan också lägga till andra typer av garantier som t.ex vandalgaranti och utbytesgaranti vilket flera av våra kunder har gjort och är mycket nöjda med.

Kan jag ha flera WallPads i en trappuppgång?

Ja, i ViuManager kan du konfigurera flera WallPads till en trappuppgång/hyresgästregister.

Kan jag koppla flera trappuppgångar/hyresgästregister till en WallPad?

Ja, i ViuManager kan du konfigurera flera trappuppgångar/hyresgästregister till en WallPad.

Kan jag installera andra appar och mjukvaror på WallPad?

Hela grundidén med vår Viu-plattform är att bygga på så öppna standarder som möjligt.

Vi vill inte låsa in våra kunder i låsta proprietära lösningar och hårdvara utan det ska vara möjligt att investera i våra skärmar för att sedan, om vi inte lever upp till förväntningar eller av andra anledningar byta ut apparna och mjukvaran till något annat om man så önskar.

Notera dock att garantier och annat förfaller om sådant byte sker.

Hur installerar jag TenantViu på min enhet?

Vid installation av en ny eller befintlig enhet med TenantViu krävs att enheten är uppkopplad mot internet.

När enheten är strömsatt kommer ni får tre val på skärmen. 

OBS!! I detta steget är det viktigt att ni som användare/installatör väljer “Enroll with EloView”

När ni gjort detta valet kommer enheten att starta om och hämta uppdateringar för skärmen. 

(Enheten kan starta om under detta steg)

När en QR-Kod visas på skärmen är enheten uppdaterad och klar för Onboarding. 

Skanna QR-kod med mobiltelefonen och fyll i uppgifterna som krävs i telefonen. 

När du slutfört stegen i telefonen kommer skärmen snart visa ditt boenderegister och den information du valt att kopplad till den enheten i ViuManager.

Hur gör jag en fabriksåterställning på skärmen?
  • Via Android
    • 1. Hitta “Settings” ikonen och klicka på den.
      2. Välj “System” alternativet.
      3. Välj “Reset options”.
      4. Klicka på “Erase all data (Factory reset to EloView Mode)”
  • Via hårdvaran
    • 1. Skruva ner ramen så du kommer åt strömkablarna, antingen änden av kabeln som sitter i transformatorn eller änden som sitter i skärmen.
      2. Dra ur Strömkabeln.
      3. Räkna till 10.
      4. Tryck och håll in båda knapparna på baksidan av skärmen när du sätter i Strömkabeln.
      Skärmen hamnar då i bootläge och en lista med alternativ visas.
      5. Navigera i listan med hjälp av knapparna på baksidan till Factory Reset.
  • Via ViuManger
    • 1. Sök upp din enhet via Adress fliken.
      2. Under Informationsfliken, Enheter, finns där 3 prickar i höger sida. Den öppnar en meny för händelser du kan utföra på enheten.
      3. Klicka där på “Fabriksåterställ”
Hur gör jag en omstart av skärmen?
  • På plats
    • 1. Skruva ner ramen så du kommer åt baksidan av skärmen.
      2. Hitta dom två knapparna på baksidan.
      3. Tryck och håll in dom två knapparna samtidig på baksidan i 2-3 sekunder, eller bara strömknappen i 2-3 sekunder.
      Kontrollpanel vy ska dyka upp och fråga efter lösenord.
      (Har du inte lösenordet kontakta support)
      4. I hörnan nere till höger på skärmen finns alternativet “Starta om”.
      5. Tryck på den och välj “Starta om Enhet”.

    • 1. Skruva ner ramen så du kommer åt strömkablarna antingen änden av kabeln som sitter i transformatorn eller änden som sitter i skärmen.
      2. Dra ur Strömkabeln.
      3. Räkna till 10.
      4. Sätt i Strömkabeln.
  • Via ViuManager

1. Sök upp din enhet via Adress fliken.
2. Under Informationsfliken, Enheter, finns där 3 prickar i höger sida. Den öppnar en meny för händelser du kan utföra på enheten.
3. Klicka där på “Starta om”

Min skärm visar Androidläge

Skärmen behöver fabriksåterställas. 

Läs hur du gör en fabriksåterställning under fliken “Hur gör jag en fabriksåterställning på skärmen”.

Min skärm saknar internet

Felsökning

  • Är skärmen inkopplad med en Ethernet kabel (RJ45 kontakt)?
    • Finns det internetuppkoppling i fastigheten?
    • Koppla Ethernet Kabeln till en dator för att säkerställa kontakt till routern.
  • Har ni säkerställt att det finns internetuppkoppling fram till skärmen kontakta supporten med följande information.
    • Ta bild/kortare video på skärmen
    • Ta reda på vilket Enhetsid som skärmen har
      (ex. I215A156945)
    • Skriv en beskrivande text om problemet.
    • Beskriv vad som ni tror kan ha hänt.

Kontakta supporten
Support@allbinary.se
0760226162

Bilden på skärmen flimrar, vad gör jag?

Felsökning

  • Kolla så alla kablar är inkopplade som dom ska.
  • Starta om enheten
    • Dra ur strömkontakten
    • Räkna till 10
    • Sätt i strömkontakten igen

Är problemet kvar?

  • Ta bild/kortare video på skärmen
  • Ta reda på vilket Enhetsid som skärmen har
    (ex. I215A156945)
  • Skriv en beskrivande text om problemet.
  • Beskriv vad som ni tror kan ha hänt.
Min skärm Startar inte, vad gör jag?

Felsökning

  • Kolla så alla kablar är inkopplade som dom ska.
  • Starta om enheten
    • Dra ur strömkontakten
    • Räkna till 10
    • Sätt i kontakten igen

Är problemet kvar?

  • Ta bild/kortare video på skärmen 
  • Ta reda på vilket Enhetsid som skärmen har
    (ex. I215A156945)
  • Skriv en beskrivande text om problemet.
  • Beskriv vad som ni tror kan ha hänt.

Kontakta supporten
Support@allbinary.se
0760226162